Koper en bouwer vinden elkaar op Bouwprestaties.nl

Amersfoort, 17 september 2012 – Bouwprestaties.nl is een nieuw initiatief om de kwaliteit van dienstverlening in de nieuwbouwbranche transparant te maken. Vergelijkingssites als Zoover en Iens worden al veel gebruikt door consumenten, maar voor een huis, toch de grootste aankoop van je leven, was er nog geen vergelijkbare bron van informatie. Met Bouwprestaties.nl verandert dat. Bouwprestaties.nl is dé onafhankelijke vergelijkingssite voor nieuwbouw.

Interactief platform
Bouwprestaties.nl is een platform voor huizenkopers: consumenten kunnen informatie vinden over bouwers, maar ook zelf een beoordeling achterlaten. Staat een bouwer nog niet op de website? Dan kunnen zij die toevoegen. Bouwprestaties.nl is een initiatief van Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) en is volledig onafhankelijk. Die onafhankelijkheid blijkt ook uit het feit dat de beoordelingen van kopers van nieuwbouwwoningen ongecensureerd op de site geplaatst worden.
Ook Lithos bouw & ontwikkeling uit Amersfoort is aangesloten bij SKB. Directeur Gert van Uffelen: “De beoordelingen van onze klanten leveren nuttige informatie. We horen wat er mis gaat, maar krijgen ook vaak te horen hoe blij mensen zijn met hun nieuwe huis. Dit geeft een goed beeld van waar onze krachten en verbeterpunten liggen. Op dit moment scoren we zelfs met een 7,6 op basis van maar liefst 175 beoordelingen. Wij zijn trots op onze mensen die dit realiseren. Een fantastisch resultaat!”

Onafhankelijk oordeel
De bouwondernemingen die meedoen aan dit initiatief, vertegenwoordigen nu al 65% van de nieuwbouwwoningen in Nederland. Mensen die een nieuwbouwwoning gekocht hebben bij één van deze bouwers, worden actief opgeroepen hen een beoordeling te geven. De bouwers hebben zelf geen invloed op hetgeen wordt gepubliceerd, waardoor de onafhankelijkheid van Bouwprestaties blijft gewaarborgd. Beoordelingen bestaan uit vier onderdelen: verkoop, bouw, oplevering/nazorg en algemene organisatie. SKB meet al sinds 2003 in heel Nederland de tevredenheid van huizenkopers op deze vier aspecten en heeft daarom bijzonder veel kennis en ervaring op dit vlak.

Koper en bouwer vinden elkaar
De nieuwbouwbranche heeft te kampen met een negatief imago. Doordat alle beoordelingen op Bouwprestaties.nl geplaatst worden zonder tussenkomst van de bouwer, geeft de site een objectief oordeel over de dienstverlening van de bouwers. Bouwondernemingen kunnen hierdoor de wensen van kopers beter leren kennen en hun dienstverlening verbeteren of aantonen dat ze al een goede dienstverlening leveren. “Kopers van een nieuwbouwhuis en bouwondernemingen hebben hetzelfde belang: een goed huis dat via een efficiënt bouwproces met goede communicatie tot stand is gekomen. Bouwprestaties.nl zorgt dat kopers en bouwers elkaar beter leren kennen en begrijpen. Daardoor worden onnodige misverstanden voorkomen. Meer informatie, betere kwaliteit.”, aldus Paul Smeets, voorzitter van SKB.

Stimulans voor kwaliteit
SKB heeft een duidelijk doel voor ogen met Bouwprestaties.nl: een bijdrage leveren aan de verbetering van de kwaliteit van de nieuwbouw en meer tevreden kopers realiseren. Een betere klanttevredenheid begint bij het openstaan voor ideeën, wensen en suggesties van consumenten. Via de site krijgen bouwers inzicht in hun dienstverlening en de verbeterpunten. Het is een belangrijke stap dat veel bouwers zich nu al achter dit initiatief scharen. Het vergt toch lef om je als bouwer zo kwetsbaar op te stellen.

Bouwprestaties.nl is een initiatief van Stichting Klantgericht Bouwen. Daarnaast staan Bouwend Nederland, Woningborg N.V., NVB-Bouw en Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK) achter het initiatief.